Hva er AMU?
Arbeidsmiljøutvalg (AMU) er et samarbeidsorgan mellom arbeidsgiver og arbeidstakerrepresentanter. AMU har som oppgave å sikre et godt arbeidsmiljø på arbeidsplassen. Dette inkluderer å kartlegge arbeidsmiljøet, utarbeide handlingsplaner og følge opp tiltak for å forbedre arbeidsmiljøet.
Arbeidsmiljøutvalg er viktig fordi det bidrar til å sikre et godt arbeidsmiljø på arbeidsplassen. Godt arbeidsmiljø er viktig for både arbeidsgivere og arbeidstakere. Det kan redusere sykefravær og øke produktiviteten, samtidig som det kan øke trivsel og arbeidsglede.
AMU består av like mange representanter fra arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden. Lederen av AMU skal være en representant fra arbeidsgiversiden, mens nestleder skal være en representant fra arbeidstakersiden.
Nye regler 1. januar 2024
Fra 1. januar 2024 trådte disse endringene (endret § 7-1 første ledd) i arbeidsmiljøloven om arbeidsmiljøutvalget i kraft:
• Det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med minst 30 arbeidstakere, eller i virksomheter med 10–30 arbeidstakere når en av partene i virksomheten krever det.
• Der arbeidsforholdene tilsier det, kan Arbeidstilsynet bestemme at det skal opprettes arbeidsmiljøutvalg i virksomheter med færre enn 30 arbeidstakere.
Må representanter i AMU ha opplæring?
Medlemmer av AMU skal ha grunnkurs HMS. Opplæring i HMS skal gjennomføres så snart som mulig etter valg av representanter.
Opplæringen skal gi kunnskap om hvordan verne- og miljøarbeid skal drives. Viktige områder er ergonomi, støy, belysning, klima og trivselsskapende tiltak, forebygging av ulykker med mer. I tillegg skal opplæringen gi innføring i arbeidsmiljøloven og annet relevant regelverk.
Mentor BHT tilbyr barnehagetilpasset HMS-kurs.
Ønsker du å delta på et fysisk kurs? Se hvilke byer vi skal til i 2025, og meld deg på!
Ikke mulighet til å reise? Ta vårt digitale HMS-kurs som dekker alt som er lovpålagt og dekker alle tema barnehagen trenger. Kjøp det digitale kurset.
Hvor ofte må barnehagen ha AMU møter?
AMU i barnehagen bestemmer selv hvor ofte de skal ha møter, men normalt skal det holdes minst 4 møter hvert år. Dersom to medlemmer krever det, skal utvalget holde møte.
Hva er typiske tema barnehagen tar opp på AMU møter?
• Behandle spørsmål som angår bedriftshelsetjenesten og vernetjeneste.
• Behandle spørsmål om opplæring og instruksjon på områder som har betydning for arbeidsmiljøet.
• Behandle planer om nye lokaler, prosesser eller ombygginger som krever samtykke fra Arbeidstilsynet.
• Delta aktivt i virksomhetens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Delta i kartlegginger, utarbeidelser av handlingsplaner, og gi råd til prioriteringer og tiltak.
• Gjennomgå alle rapporter om ulykker, nestenulykker og sykdom som kan skyldes arbeidsmiljøet. Ha fokus på årsaken til hendelsen, og se til at arbeidsgiveren gjør det som er nødvendig for å hindre at det skjer igjen.
• Gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske undersøkelser og måleresultater.
• Behandle spørsmål om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert funksjonsevne.
• Utarbeide en årsrapport om arbeidet.
Ønsker du å vite mer om AMU i barnehagen?