Da Medco dinHMS var på jakt etter et nytt HMS-system for å gjøre internkontrollarbeidet enklere for sine kunder, falt valget på Mentor+.
Medco dinHMS, en etablert leverandør av bedriftshelsetjenester med et bredt spekter av kunder, var på utkikk etter en partner som kunne tilby et toppmoderne HMS-system. Etter en demonstrasjon av Mentor+ sin løsning, så de at HMS-systemet var mye bedre enn det kundene deres tidligere hadde brukt.
− Mentor HMS tilbyr funksjoner som er skreddersydd for å håndtere internkontrollutfordringer i ulike bransjer, fra store hotell- og restaurantkjeder til mindre butikker og offshore, sier Jostein Blikås, daglig leder i Medco dinHMS Oslo og visekonsernsjef.
Blikås utrykker stor tilfredshet med Mentor HMS og mener systemet skiller seg ut fra konkurrentene med sitt intuitive og brukervennlige system.
− Vi betjener mange store kjeder, og flere av de ansatte i disse kjedene bruker ikke HMS-systemene daglig. Mentor HMS tilbyr en logisk og enkel navigasjon gjennom systemet, slik at brukerne raskt kan finne nødvendig informasjon og fullføre oppgavene sine. Dette er særlig nyttig for brukere som ikke logger seg inn så ofte, sier han.
Han fremhever flere funksjoner han finner verdifulle:
− Sjekklister og prosedyrer som er tilgjengelige i HMS-systemet er svært fordelaktige for mange av våre kunder. Tilsynsmodulen er også et viktig element. Når tilsynsmyndighetene besøker og ønsker informasjon på bestemte områder i henhold til lovverket, kan denne informasjonen enkelt hentes ut fra modulen, noe som gir en sømløs opplevelse med tilsynet. Dette har fått positive tilbakemeldinger fra tilsynsmyndighetene som bemerker at dokumentasjonen de mottar er velorganisert og at bedriftene har god oversikt, sier Blikås.
Eierfunksjonen lar bedrifter jobbe på et overordnet nivå der de kan publisere dokumenter og sjekklister som skal følges av alle underenheter, noe som sikrer at alle gjør ting likt. Dette er spesielt viktig for mange av Medco dinHMS kunder innen hotell- og restaurantbransjen, forteller Blikås.
Han synes også at lesebekreftelsesfunksjonen er fin.
− Den gjør det mulig for ledere å kontrollere at ansatte har lest og forstått viktige prosedyrer, med mulighet for å trekke ut rapporter på dette. Dette er nyttig for å sikre at ansatte er forberedt til møter og har fulgt nødvendige rutiner. Det er også svært nyttig at alle ansatte har sin egen brukerinnlogging, noe som fremmer deres deltakelse i internkontrollen i bedriften, sier han.
Tilpasningsdyktig HMS-system
Jostein Blikås understreker hvordan samarbeidet med Mentor+ har styrket selskapets tilbud og gjort det mulig å levere skreddersydde totalløsninger innen BHT- og HMS-tjenester i hele Norge.
− Medco dinHMS tilbyr et bredt spekter av BHT-tjenester, inkludert systematisk HMS, oppfølging av sykefravær, bistand med HMS-revisjoner, kurs og mye mer. Med Mentor+ kan vi sikre at disse prosessene er standardiserte og effektive, til stor fordel for både kundene og oss, sier han.
Medco dinHMS benytter også Mentor HMS som sitt interne HMS-system, noe som gir deres rådgivere grundig kjennskap til produktet og en bedre forståelse for hvordan det kan tilpasses etter kundenes spesifikke behov.
− Samarbeidet med Mentor+ har allerede ført til positive endringer, inkludert forbedret arbeidsprosesser i BHT-leveranser og mer effektive HMS-revisjoner, noe som sparer tid og ressurser for både oss og våre kunder. Vi har en felles plattform fra starten av, sier Blikås.
Med nærmere 5000 bedriftskunder ser Blikås stor verdi i Mentor+ sin evne til å tilpasse seg ulike bransjer.
− Selv om Mentor HMS opprinnelig ble utviklet for barnehagesektoren, fungerer systemet uavhengig av bransje. Vi samarbeider også med kunder som møter noen av de strengeste HMS-kravene i markedet, noe som gir fordeler til andre sektorer. Vi anvender standardiserte arbeidsprosesser og utfører risikovurderinger, noe som enkelt håndteres gjennom Mentor HMS, sier han.
Salgssjef i Mentor+, Johnny Raanes er også fornøyd med samarbeidet med Medco din HMS og fremhever systemets fleksibilitet:
− Etter å ha samarbeidet med Medco dinHMS har vi oppdaget at mange av systemets elementer er universelle. Det er mye av det samme lovverket som ligger til grunn. I tillegg utvikler vi og tilpasser innhold til flere bransjer etter hvert som vi ser behovene til kundene, blant annet har vi tilpasset innhold for horeca-bransjen og andre sektorer. Dette gjør systemet vårt dynamisk og tilpasningsdyktig, sier Raanes.
Raanes avslutter med å understreke fordelene med å bruke en bedriftshelsetjeneste med et stødig HMS-system.
− Når du har en bedriftshelsetjeneste som tilbyr et pålitelig HMS-system som støtter de kvalitative leveransene BHT-en gir, får du et komplett produkt som kundene virkelig vil dra nytte av. Ved å bruke tjenestene på en god måte vil kundene oppleve forbedret kvalitet i sin virksomhet, oppnå tidsbesparelser og gjøre en kostnadseffektiv investering, sier han.