HMS-rådgiver Johanne Lie-Berland fra Mentor BHT har nylig fullført en masteroppgave om emosjonelle krav i barnehager. Hennes innsikt viser tydelig hvordan de emosjonelle kravene som barnehageansatte møter hver dag, kan være både givende og krevende. Gjennom samarbeid med Mentor BHT kan barnehager få støtte til å håndtere disse utfordringene på en systematisk måte.
– Barnehageansatte opplever ofte stor glede i jobben sin, og mange trekker frem de nære relasjonene til barna som en viktig grunn til at de trives. Likevel er det ingen hemmelighet at arbeidet i barnehage også medfører betydelige emosjonelle krav, sier Lie-Berland.
Utfordrende men givende yrke
Emosjonelle krav handler om de sidene ved jobben som utfordrer oss emosjonelt eller følelsesmessig. I barnehager oppstår disse kravene i samspill med barn, foreldre, og kolleger, og de kan ha stor innvirkning på både den enkeltes helse og arbeidsmiljø.
Ifølge HMS-rådgiver Johanne Lie-Berland fra Mentor BHT kan emosjonelle krav ha både positive og negative effekter på de ansatte.
– Det høres kanskje skummelt ut å bli utsatt for en belastning, men i utgangspunktet er ikke dette farlig. I arbeidet med masteroppgaven min fant jeg at belastning i mange tilfeller kan være positivt, fordi eksponeringen kan føre til vekst, utvikling, positive erfaringer og læring, sier hun.
Lie-Berland viser også til at mange barnehageansatte bevisst har valgt barnehageyrket fordi emosjonelle krav er en naturlig del av hverdagen. En studie fra SINTEF (2023) viser at 81 prosent av barnehagelærerne opplever relasjonen til barna og anerkjennelsen fra foreldre og kolleger som noe av det mest givende ved jobben. Men som Johanne Lie-Berland påpeker, kan disse relasjonene også være krevende.
– Når muligheten for restitusjon blir tatt bort, eller når belastningen blir for stor eller hyppig, kan det føre til helseskade og helsefare, sier hun.
De alvorlige konsekvensene av langvarige emosjonelle krav kan omfatte fysisk og psykisk utmattelse, sykefravær, tidlig avgang fra yrket og negative effekter på arbeidsmiljøet.
Forebygging gjennom systematisk HMS-arbeid
Hun mener barnehager har en vei å gå når det gjelder å inkludere emosjonelle krav i det systematiske HMS-arbeidet.
– I oppgaven min så jeg at en av årsakene kan være at emosjonelle krav er komplekse, oppleves uoversiktlige og vanskelig å måle, sier hun.
SINTEF-studien viser også at det barnehagelærere opplever som mest belastende, er følelsen av ikke å strekke til. Lie-Berland undersøkte dette i arbeidet med sin masteroppgave og fant at økende krav og forventninger fra foreldregruppen ofte bidrar til denne følelsen.
Les også: Når foreldres krav blir for mye - slik kan barnehagen håndtere presset
– Mange barnehagelærere opplever at foreldrenes forventninger ikke alltid samsvarer med det de selv ser på som sin rolle og sitt ansvar i jobben, forklarer hun.
Her kan Mentor BHT være til stor hjelp. Ved å inkludere emosjonelle krav og belastninger i det systematiske HMS-arbeidet, kan barnehager få hjelp til å forebygge helseskader og sykefravær. Dette innebærer ikke bare å kartlegge risiko, men også å gi ansatte verktøy til å håndtere de følelsesmessige utfordringene de møter i arbeidshverdagen.
– Vår oppgave er å gi barnehager støtte til å skape et godt arbeidsmiljø som ivaretar de ansattes behov, avslutter Lie-Berland.
For mer informasjon om hvordan Mentor BHT kan hjelpe din barnehage, ta kontakt med oss!