Vi bruker informasjonskapsler og andre sporingsteknologier for å forbedre din nettleseropplevelse på nettstedet vårt, for å vise deg personlig tilpasset innhold og målrettede annonser, for å analysere nettstedstrafikken vår og for å forstå hvor våre besøkende kommer fra.
Mentor BHT

Slik kan AMU bidra til trivsel og bedre arbeidsmiljø i barnehagen

Fra 1. januar 2024 ble det innført nye regler for arbeidsmiljøutvalg (AMU). Men hva innebærer de nye reglene, hvordan kommer man i gang, og hva kan man oppnå med et velfungerende AMU i barnehagen?

Hjørgunn Idrettsbarnehage er en del av Barnehagenett og har nylig etablert sitt eget AMU for å styrke arbeidsmiljøet sitt. Styrer Linn Cathrine Jacobsen Raae deler sine erfaringer med å få hjelp fra Mentor BHT i dette arbeidet.

Opplæring og etablering av AMU

Selv om Hjørgunn Idrettsbarnehage er del av et støttende nettverk gjennom Barnehagenett, mener Raae det likevel har vært nyttig å bruke Mentor BHT for å gjøre prosessen med AMU enklere og mer oversiktlig.

– HMS-rådgiver Hanne Bjerke har vært en viktig sparringspartner i prosessen. Hun har blant annet hjulpet meg med å sette opp agendaen og organisering av møter, finne ut hvilke roller og ansatte som skulle velges inn i AMU, og gi en grundig forklaring på hva et AMU innebærer, forteller Raae.

Dette har gitt barnehagen et solid grunnlag for å starte arbeidet.

– Hanne har alltid vært lett tilgjengelig og rask til å svare på spørsmål, uansett hvor små eller store de måtte være. Hun har vært en god refleksjonspartner, både når det gjelder menneskelige faktorer og juridiske aspekter, sier hun og legger til:

– Vi har allerede et godt arbeidsmiljø som vi jobber kontinuerlig med, men det ble mer strukturert etter at vi etablerte AMU, sier hun.

Raae nevner også at HMS-systemet Mentor HMS har lettet arbeidet både med HMS og AMU:

– Jeg setter også stor pris på Mentor HMS, som gir oss et godt overblikk over rutiner, og samler all nødvendig informasjon på ett sted, sier hun.

Les mer om Mentor HMS

Påkrevd med HMS-kurs

Medlemmer av AMU skal ha grunnkurs i HMS, og Hjørgunn Idrettsbarnehage valgte å gjennomføre det digitale HMS-kurset til Mentor BHT. Selv om teamet i utgangspunktet var skeptiske til digitale kurs, viste gjennomføringen seg å være effektiv.

– Vi satte av tre dager til kurset, gjennomførte det på storskjerm og diskuterte underveis. Det var godt strukturert, relevant og nyttig for oss. Oppsummeringsspørsmålene etter hvert kapittel bidro til å sikre at vi forsto hovedpoengene, forklarer hun.

Verdien av å ha AMU

Barnehagen fikk en mal og agenda for gjennomføring av AMU-møter av Mentor BHT og satte i gang.

– Vi har hatt ett offisielt møte hvor vi godkjente agendaen og valgte leder og referent. Vi gjennomfører arbeidsmiljøundersøkelser hver måned som nå blir en naturlig del av AMU-møtene. Fokuset vårt er på samarbeid på tvers av avdelinger, sykefravær – eller «nærvær» som vi liker å kalle det – og å styrke tilbakemeldingskulturen, sier hun.

Selv om barnehagen fortsatt er ny i AMU-arbeidet, har de allerede sett verdien av dette.

– AMU har bidratt til å styrke arbeidsmiljøet i barnehagen, ved å samle ansatte på tvers av avdelinger for å jobbe mot felles mål. Gjennom regelmessige møter og diskusjoner om arbeidsmiljø og HMS, har vi fått en bedre forståelse av utfordringene vi står overfor, og hvordan vi kan løse dem sammen, sier Linn Cathrine Jacobsen Raae.

AMU har skapt en kultur for å dele erfaringer, gi tilbakemeldinger og lære av hverandre, noe som styrker fellesskapet i barnehagen.

– Den økte bevisstheten rundt disse temaene har bidratt til at vi kan håndtere utfordringer på en mer konstruktiv måte og skape en mer inkluderende og positiv arbeidsplass. Når det er sagt, er jeg heldig som har akkurat de ansatte som jobber i barnehagen vår. Det er en veldig dedikert gjeng som trives sammen og som gjør det lille ekstra både for hverandre og barna. Og når det er utgangspunktet, blir også jobben min som styrer enklere, sier Raae.

Råd til andre barnehager

Til andre barnehager som vurderer å etablere AMU, har Raae klare råd:

– Gjør prosessene så transparente som mulig, bruk hverandre aktivt, og ikke vær redd for å stille spørsmål. Samarbeid på tvers av roller er avgjørende, og det er viktig å ha en respektfull dialog uansett stilling. Dette vil skape en solid plattform for AMU-arbeidet, avslutter hun.

Hva er AMU og hvordan kan Mentor BHT hjelpe?

Avdelingsleder i Mentor BHT, Hanne Bjerke, forklarer:

– Arbeidsmiljøutvalget (AMU) er et samarbeidsorgan mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerrepresentanter med mål om å sikre et godt arbeidsmiljø, sier hun.

Gjennom kartlegging, handlingsplaner og oppfølging av tiltak kan AMU bidra til redusert sykefravær, økt trivsel og bedre produktivitet.

– Hvis dere ønsker å komme i gang med deres eget AMU, eller trenger hjelp til HMS-arbeidet, kan dere ta kontakt med oss i Mentor BHT for støtte og rådgivning. Vi er her for å gjøre prosessen enkel og effektiv for dere, sin Bjerke.

På spørsmål om barnehagen må ha AMU, forklarer Bjerke hva loven sier:

– Ifølge arbeidsmiljøloven skal virksomheter med minst 30 ansatte ha et arbeidsmiljøutvalg (AMU). I virksomheter med 10–30 ansatte kan AMU opprettes dersom en av partene i virksomheten krever det.

Arbeidstilsynet kan også pålegge virksomheter med færre enn 30 ansatte å opprette AMU dersom arbeidsforholdene tilsier det.

– Selv om det ikke alltid er påkrevd, anbefales det sterkt å ha et AMU, da det kan bidra til å styrke samarbeidet om arbeidsmiljøet, avslutter Hanne Bjerke.

Les også: Alt barnehagen må vite om Arbeidsmiljøutvalg (AMU)

Prøv produktene gratis i 30 dager!

Registrer deg og prøv produktene til Mentor+ gratis og uforpliktende i én måned.

Prøv gratis
Kontakt oss