Vi bruker informasjonskapsler og andre sporingsteknologier for å forbedre din nettleseropplevelse på nettstedet vårt, for å vise deg personlig tilpasset innhold og målrettede annonser, for å analysere nettstedstrafikken vår og for å forstå hvor våre besøkende kommer fra.
Psykososialt arbeidsmiljø

Trives du sammen med kollegene dine?

Å skape en arbeidsplass der folk trives er det beste du kan gjøre for å holde sykefraværet nede. Men hvordan står det egentlig til med arbeidsmiljøet? Vi hjelper deg med å forstå hva som fungerer, og hva du kan gjøre for å forbedre det.

Hvordan er arbeidsmiljøet i barnehagen din? En elektronisk arbeidsmiljøundersøkelse kan gi deg viktige svar!

Hva kan vi hjelpe barnehagen med?

  • Rådgivning
  • Lederveiledning
  • Psykososialt arbeidsmiljøintervju (PAI) – flere enn 8 ansatte
  • Gruppekartlegging – færre enn 8 ansatte
  • Emosjonelle krav
  • Elektronisk arbeidsmiljøundersøkelse
  • Relasjonsledelse
  • Konflikthåndtering
  • Støttesamtale – individuell eller gruppe

Elektronisk Arbeidsmiljøundersøkelse

  • De ansatte svarer anonymt på nett.
  • Du får en oversiktlig rapport.
  • En «temperaturmåler» på arbeidsmiljø, trivsel og ledelse.
  • Passer for barnehager med åtte eller flere ansatte.

Etter kartleggingen kan du velge om vi skal presentere resultatet for de ansatte. Vi kan også hjelpe deg med å sette tiltakene ut i livet.

Bør barnehagen gjennomføre en arbeidsmiljøundersøkelse selv om arbeidsmiljøet er godt?

Hvordan vet du om barnehagen har godt eller dårlig arbeidsmiljø? Det finnes store variasjoner blant barnehagene. Men felles for dem alle er at de bør kartlegge hvordan situasjonen er. Det er ikke bare barnehager med et stort åpent miljøproblem som bør gjennomføre en arbeidsmiljøkartlegging. Alle barnehager bør gjøre dette som en del av det systematiske HMS-arbeidet. Også for å få bekreftet at det de gjør er riktig.

Intervjubasert arbeidsmiljøundersøkelse

  • 30 minutters intervju med hver medarbeider.
  • Dypdykk i barnehagens arbeidsmiljø.
  • Du får en anonymisert rapport som viser de viktigste funnene.
  • Vår vurdering og forslag til tiltak.
  • Passer for barnehager med åtte eller flere ansatte. 

Arbeidsmiljømøte i barnehagen

  • Et slikt møte kan være deltakelse/tilstedeværelse i personalmøte, avdelingsmøte, ledermøte osv.
  • Vi bruker møtet til å danne oss et bilde av miljøet i barnehagen og gjøre oss kjent.
  • Møtet er gjerne naturlig å gjennomføre etter en elektronisk arbeidsmiljøundersøkelse
  • Veiledning om hvordan dere bør jobbe og hvilke grep dere kan ta for å forbedre miljøet
  • Passer for alle barnehager

Konflikthåndtering

I barnehagen jobber ansatte tett sammen og uenigheter kan oppstå flere ganger i løpet av et barnehageår. Dette anses som normalt i et arbeidsmiljø og kan i beste fall være utviklende og bidra til nye perspektiv. Men hva skjer når uenighet går over til å bli konflikt? Når blir dette et arbeidsmiljøproblem? Og hvordan bør dette håndteres?

Vi er alle ulike, men i barnehagen er det særlig viktig at vi opplever at vi drar i samme retning og har felles mål om trygge og gode rammer rundt barna. Hvis det oppstår konflikter blant de ansatte, har dette direkte innvirkning på både barn og voksnes barnehagemiljø. Mentor BHT ser at grunnfaktorer som bevisstgjøring rundt ansvar og roller i barnehagen, tydelig ledelse og ikke minst riktig saksgang ofte er sentralt i både utviklingen og håndteringen av gryende konflikter. Her kan det fort gå litt galt på vei hvis dette ikke tas tak i på en god måte.

Vi har mye erfaring med håndtering av konflikter i barnehagene og tilbyr:

·   Lederstøtte og rådgivning

·   Samtaler med ansatte og ledere

·   Prosess i barnehagen

·   Forebyggende kurs i psykososialt arbeidsmiljø

·   Faktaundersøkelse

Vi tipser også om webinaret hvordan forebygge konflikter i barnehagen.

Emosjonelle krav

Har barnehagen høye emosjonelle krav?

Emosjonelt arbeid er arbeid hvor ansatte må håndtere andres følelser og regulere egne følelser for å oppfylle kravene og imøtekomme forventningene jobben stiller. Arbeidsdagen i barnehagen består av slike møter mellom mennesker, i relasjonen til barn, foreldre, og andre samarbeidspartnerne. Emosjonelt arbeid er derfor på mange måter selve egenarten i barnehagejobben.

Ansatte i barnehager opplever at arbeidet i stor grad er både givende og positivt. Samtidig er ansatte i barnehager en av de yrkesgruppene som i størst grad opplever at arbeidet medfører høye emosjonelle krav. Forskning viser at det å måtte håndtere høye emosjonelle krav over tid kan føre til økt risiko for sykefravær.

Arbeidsmiljølovverket stiller krav til at barnehagen jobber systematisk for å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger.

Vi i Mentor BHT anbefaler derfor at dere jobber med emosjonelle krav og belastninger som en arbeidsmiljøfaktor i det systematiske HMS-arbeidet. Bedriftshelsetjenesten kan hjelpe barnehagen med å bedre forstå hva emosjonelt arbeid er, hvordan emosjonelt arbeid kan påvirke de ansatte og hvilke konsekvenser det kan ha, og finne gode løsninger for å forebygge uheldige virkninger.

Vi kan tilby:

  • Rådgivning
  • Lederveiledning
  • Bistand med kartlegging og risikovurdering
  • Kurs kommer høsten 2024

Ta kurset Psykososialt arbeidsmiljø i barnehagen

Et godt psykososialt arbeidsmiljø er den største friskvernfaktoren en barnehage kan ha. Dette kurset gir økt bevissthet og refleksjon om arbeidsgivers og den enkeltes ansvar for å bidra til en positiv utvikling av eget og kollegers arbeidsmiljø.

Kurset varer i tre timer og passer for både ledere og ansatte.

Ønsker du et tilbud fra Mentor BHT?

Har du spørsmål om våre tjenester eller ønsker en skreddersydd løsning for din barnehage? Vårt team er klare til å hjelpe deg. Fyll ut kontaktskjemaet, ring oss direkte, eller send en e-post for å starte dialogen. Vi er bedriftshelsetjenesten som kan barnehage!

Takk! Vi har mottatt meldingen din og vil ta kontakt.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Alle våre tjenester